Infolinka 954 200 200

Nápověda

předešlá kapitolana rozcestníknásledující kapitola

Datový trezor

Datový trezor zajišťuje dlouhodobé uložení datových zpráv tak, aby zůstaly dostupné i po uplynutí jejich garantovaného devadesátidenního uložení v datové schránce.

Datový trezor je placená služba. Přístup k nastavení datového trezoru a přehled o jeho stavu získáte pomocí skupiny voleb, které se objeví pod záložkou Nastavení klepnutím na odkaz Datový trezor. Má-li odkaz Datový trezor vedle sebe červenou tečku, je zaplněný a tudíž nefunkční.

Datový trezor je určen dvěma parametry: kapacitou (kolik zpráv pojme) a platností (datum, od kdy do kdy služba platí). Trezor je vždy smluvně uzavřen na délku 12 měsíců.

Každá schránka může využít (ale jen jednou) bezplatné nabídky „trezoru Na zkoušku“. Poté může pokračovat placenou službou. Trezor „Na zkoušku“ je možné předčasně ukončit přímo z portálu.

Informace o datovém trezoru

Pokud ještě poněkud tápete v otázkách, k čemu datový trezor je a zda – a případně jak – si ho opatřit, klepněte na Informace. Otevře se okno s popisem této služby a odkazem na podrobné informace a ceník.

Informace o datovém trezoru

Pokud je trezor zaplněný nebo téměř zaplněný, budete na tuto skutečnost upozorněni hned po vstupu do portálu infoproužkem ve spodní části:

Informace o zaplnění datového trezoru

Smluvní Datový trezor

Smluvní (dříve též Paušální) Datový trezor se aktivuje uzavřením smlouvy s Českou poštou s.p., která jej pak zapne ze své obslužné aplikace.

Pomocí volby Smluvní otevřete okno, ve kterém je jednak informace o stavu Datového trezoru a jednak tlačítko Uzavřít smlouvu.

Stiskem tlačítka se ve Vašem prohlížeči otevře stránka https://www.datovy-trezor.cz/. Na této stránce najdete pokyny, jak získat a zaplatit Datový trezor.

DT Paušál

Po uzavření smlouvy a uhrazení poplatku se datový trezor aktivuje (ráno prvního dne platnosti) a okno příkazu Smluvní nyní zobrazí informace o stavu trezoru. Tlačítkem Informace otevřete stránku na adrese https://www.datovy-trezor.cz/, kde jsou o této službě podrobné informace.

DT Paušál aktivní

Kreditní Datový trezor

Službu Datový trezor placenou odečítáním poplatků z kreditu uživatele datové schránky si uživatel ovládá sám. Předpokladem použití je, že uživatel má u schránky k dispozici dostatečný kredit.

Pomocí volby Kreditní otevřete okno, ve kterém je jednak informace o stavu Datového trezoru a jednak tlačítko NASTAVIT či ZMĚNIT NASTAVENÍ.

DT Kredit

Na následující stránce budete moct určit parametry pro provoz Datového trezoru. Systém spočítá cenu služby a ověří, zda máte dostatek kreditu. Po Vašem odsouhlasení provede požadovanou úpravu.

DT Kredit - formulář

Při prvním přístupu k nastavení není služba Datový trezor dosud aktivována, jak na to upozorňuje červený indikační nápis Služba není aktivovaná.

Pomocí nabídky Požadovaná kapacita trezoru určete zamýšlenou kapacitu trezoru. Pro zadanou kapacitu se vypočte výsledná cena a porovná se s okamžitým stavem vašeho kreditu. Délku trezoru nelze změnit – je vždy na 12 měsíců.

Pokud není výše kreditu dostatečná, zobrazí se indikační zpráva s textem Nemáte dostatečný kredit. Pro jeho navýšení použijte tlačítko Dobít kredit.

Chcete-li kredit navýšit, stiskněte tlačítko DOBÍT KREDIT v levé dolní části okna. Budete přesměrováni do externí aplikace České pošty, s.p., v níž si budete moci nabít kredit podle potřeby zvolenou platební metodou. Po návratu na stránku portálu ISDS vyčkejte pár vteřin, než se přidaný kredit připíše a jeho hodnota se objeví na stránce. Tím se také umožní pokračovat k zapnutí trezoru.

DOBÍT KREDIT - formulář

Po dobití kreditu na dostatečnou velikost se v okně změní text na: Máte dostatečný kredit. Po aktivaci nového nastavení Vám bude odečtena z kreditu. Podle návodu tedy stiskněte tlačítko AKTIVOVAT.

Datový trezor nebude aktivován ihned, zobrazí se souhrnná informace o aktuálním stavu a budoucím stavu trezoru:

DT Kredit - výsledek

Pod položkou Kredit v levém menu se zobrazí informace o čase, kdy se trezor aktivuje:

DT Kredit - aktivace zítra ráno

Od této chvíle, až do skutečné aktivace Datového trezoru v noci již není možno parametry změnit.

Změna kreditního trezoru

Datový trezor se kupuje na 12 měsíců a má omezenou kapacitu. Pokud se blíží hranice jednoho či druhého omezení, budete upozorněni notifikací a infoproužkem v portálu. Pokud chcete pokračovat s trezorem, je třeba jej prodloužit nebo zvýšit kapacitu.

V Nastavení / Datový trezor / Kredit vyberte ZMĚNIT NASTAVENÍ. Otevře se nabídka variant změn:

DT Kredit - změna parametrů - volby

Vyberte jednu z variant a pokračujte na další stránku, kde je možno zkontrolovat či upravit parametry změny a je vidět cena služby, která bude odečtena z kreditu, pokud je dostatečný.

DT Kredit - změna parametrů - formulář

U platnosti kreditu lze zvolit dvě možnosti: buď bude nový kredit navazovat na starý, nebo, když dochází místo, se změna provede co nejdřív (tj. od zítra ráno). V druhém případě se nespotřebovaná část staré služby odečte od ceny nové.

Notifikace

Notifikací se v tomto případě rozumí datová zpráva s upozorněním, která bude do Vaší datové schránky odeslána v případě, že nastane:

  • ukončení časové platnosti Datového trezoru.
  • vyčerpání kapacity Datového trezoru.

Na stránce nastavení notifikací si též můžete nastavit upozornění systémovou datovou zprávou při vyčerpání kapacity z 90 a 95 %.

Na stránku pro nastavení notifikací přejdete klepnutím na odkaz Přejít na stránku nastavení notifikací. Přejdete k nastavení popsanému v kapitole Notifikace systémovou zprávou.

DT Notifikace

Obnovení zpráv z trezorového koše

ISDS dočasně ukládá zprávy vymazané z datového trezoru nebo vymazané současně s ukončením trezoru do „koše“ a dovoluje tyto zprávy obnovit. Lhůta pro obnovení je 60 dnů. Jedná se o službu placenou z kreditu. Pro obnovení musí být v trezoru místo a u schránky musí být dostatečný kredit.

Pokud jste omylem smazali zprávu z trezoru, použijte příkaz menu Nastavení > Datový trezor > Obnova datových zpráv. Otevře se okno s popisem služby a s rekapitulací stavu. Pokud není v trezorovém koši žádná zpráva, je zde uvedeno pouze „Není co obnovit“.

Jsou-li v trezorovém koši nějaké zprávy, je zde uvedeno, kolik zpráv je možno obnovit do současného trezoru.

Obnovení všech zpráv z trezorového koše

Obnovit lze všechny zprávy z koše najednou (tlačítko Obnovit vše) nebo si vybrat jen některé (třeba když není místo) – pak lze vybrat datum smazání (max 60 dní dozadu) a uživatele schránky, který zprávu smazal.

Obnovení některých zpráv z trezorového koše

Při změně parametrů se přepočítává vyhovující počet zpráv. Prohlížet si zprávy v koši není možné.

Po obnovení se otevře okénko s informací o počtu skutečně obnovených zpráv. Tyto zprávy pak lze okamžitě prohlédnout v seznamech datového trezoru.

Operace Obnovení z koše odečte danou částku z kreditu a zapíše událost do přehledu kreditních transakcí.

Přehled kreditních transakcí

předešlá kapitolana rozcestníknásledující kapitola